transistor_07

Alex musikfavoriter från 2014

Nu är det dags att berätta vilken spelmusik som formade mitt 2014!

Ni har sagt ert. Nu är det min tur att berätta vilken spelmusik som format mitt 2014!

Mitt liv har varit helt insvept i spelmusik under 2014. Jag har alltid tyckt om spelmusik, jag menar, min kärlek till orkestral musik kommer från mitt intresse av spelmusik t.ex. Om ni skulle fråga mig vad som formade 2014 för mig skulle jag säga spelmusik som en stor aspekt av mitt liv förra året. Jag har skrivit om spelmusik, jag har hjälp till att marknadsföra och utforma Joystick-konserter och jag har skapat otaliga spelmusik-quiz för olika evenemang. Jag har andats och doppats i musik hela året.

Musiken nedan representerar ett urval av mina största favoriter från året som gick. Det är inte på några sätt en rankad lista utan ordningsföljden är faktiskt baserad på spelens lanseringsföljd. Jag hoppas jag kan bidra till att ni alla hittar något bra ni gillar och som ni inte var bekanta med sen tidigare.

Några av er önskade även samma musik som mig och därmed kan ni känna er representerade i den här listan om ni kände att ni lämnades utanför läsarens lista som publicerades tidigare i veckan.

Det var 2014. Nu blickar vi framåt. Mot 2015, ny spelmusik och nya konserter och först ut är så klart Joystick 7.0 den 22 januari. God fortsättning önskar jag och alla som jobbar med Joystick!

Broken Age: Act 1

Kompositören Peter McConnel har en lång historia med Tim Schafer. De två har jobbat ihop sen Monkey Island 2 på Lucas Arts och McConnel har också jobbat med musiken i Double Fine-spelen Brütal Legend,  Psychonauts och nu Broken Age. Det är ett ganska spännande soundtrack och ganska annorlunda än hur Schafers andra äventyrsspel låtit. Personligen gillar jag temalåten, March in the Clouds och i synnerhet nerviga Battle at Shellmound.

Danganronpa: Trigger Happy Havoc

Den interaktiva visuella novellen Danganronpa fick mig i sitt grepp sent i år och p.g.a. det även dess musik. Jag är ett stort fan av Ace Attorney-serien och precis på samma sätt är mordmysteriehistorien Danganronpa lika beroende av musiken för att reflektera karaktärernas sinnestämmning. Jag kan erkänna att den inte gör det lika väl som sin advokatkusin men blir man hjärntvättad så blir man. Soundet är ganska techno/dance-aktigt vilket man hör i både temat och Beautiful Morning men då och då blir musiken helkonstig som när skolans teddybjörn-rektor äntrar skärmen och ackompanjeras av högst säregna och charmiga Monokuma’s Lesson.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Jag vet inte ens vart jag skall börja. David Wise är en fantastisk spelkompositör som arbetat mycket med Rare. Wizzard & Warrior’s, Snake Rattle n Roll och Donkey Kong Country är bara en bråkdel av musik denne herre knåpat ihop under åren. Han stod inte för Donkey Kong Country Returns musik men inför uppföljaren fick han chansen att stretcha musikmusklerna och jisses som han flexar!

Donkey Kong Country: Tropical Freeze är ett alldeles fenomenalt soundtrack. Det här är Wise i sitt esse. Musiken kräver oftast en minuts lyssnande då den stegvis växer men den som har tålamod belönas rikligt med reagge-beaten Busted Bayou eller syntrockiga Big Top Bop. Alpine Incline är superskön för att inte tala om underbart glada Windmill Hills som är världens bästa morgonmusik.

Luftrausers

Vlambeers hektiska shooter Luftrausers är inte bara ett riktigt bra spel utan innehåller även ett intressant soundtrack. Den stora favoriten är Trickrausers som låter som något man kunde höra på en nattklubb. Det roliga med musiken är att den i princip hela tiden använder sitt huvudtema i alla stycken, mer eller mindre. Det gör saker definitivt väldigt enhetligt även om det kan upplevas som monotont också. Soundet är rått elektroniskt och har en tydlig militärisk och marscherande ton. Allt klaffar förvånansvärt väl.

Mercenary Kings

En bra melodi övervinner allt och Mercenary Kings Jungle Theme är riktigt grymt och bär en tydlig retro-estestik som genomsyrar hela spelet. Visst hörs det att musiken är tar sina friheter vad gäller teknisk nivå men Tribute Games spel känns och låter likväl retro.

Transistor

Jag har inte spelat Transistor men precis som Supergiant Games första spel Bastion är musiken riktigt lyssningsvärd. Kompositören Darren Korb återvänder och i min favorit We All Become gör även sångerskan Ashley Lynn Barrett, som skötte den kvinnliga sångrösten i Bastion, ett återbesök. Hennes sång kan även höras i bl.a. The Spine och In Circles.

Korb beskriver Transistors musikstil som “gamla världens elektroniska post-rock där instrument som elgitarrer, harpor, dragspel, mandoliner och elektriskt piano utgör stommen i hans arrangemang. Jag har aldrig varit särskilt stort fan av Supergiant Games spel men musiken levererar alltid.

Mario Kart 8

Åh kära Nintendo, som ni levererat i år. Det har varit ett bra år för Wii U-ägare och som ni redan hört är jag såld på Donkey Kong Country: Tropical Freeze soundtrack men kvaliteten samt kvantiteten av musik i Mario Kart 8 är tokigt ambitiös.

Vi kan snacka om och minnas klassiska Mario Kart-låtar med glädje men aldrig någonsin har de låtit såhär bra. Nintendo lät ett litet jazzband spela in musiken och precis som Mario Galaxys orkesterarrangemang gav Super Mario-musiken en ny dimension så öppnas enormt nya musikaliska möjligheter för den älskade spelserien. För första gången hör vi inspelade akustiska instrument i ett Mario Kart-spel och resultatet är fenomenalt.

Klassiker som Rainbow Road får nytt liv samtidigt som många av spelets nya kompositioner så som Mario Kart Stadium, Thwomp Ruins och Mount Wario är blivande klassiker. Det ligger till och med kärlek i DLC-musiken så som de fantastiska skrikande saxofonerna i Mute City och Ice Ice Outpost underbara fioler. Sen kan jag inte nämna Mario Kart 8-musiken utan att berätta hur otroligt kär jag i all country- och bluegrass-musik de klämt in i omtolkningarna av Moo Moo Meadows, Yoshi’s Valley och Wario’s Gold Mine.

Valiant Hearts: The Great War

Det här är enligt mig årets vackraste spelmusikstycke. Det är inte bakgrundsmusik, musiken behöver inte styrka något som sker på en skärm. Dream Within Dreams träffar direkt i hjärtat och uttrycker vedmod, hård trevande kamp och en gnutta hopp. Det enda man ser på skärmen är den franska bonden, pappan och farfarn Emile som står på ett krigshärjat slagfält där dammet lättat tillsammans med sin trogna vän Walt. Det är ett stycke som direkt på startskärmen förmedlar vad Valiant Hearts handlar om. Det är ett spel som berör.

Shovel Knight

Jake Kaufman är som mest känd för sina begåvade chiptunes-alster och för han är duktig på att fånga retrokänslan på moderna tillvägagångssätt. I somras släpptes Shovel Knight, ett spel som ämnade att fånga 8-bitskänslan från NES-eran. Musiken är inget undantag och till sin hjälp hade man Kaufman som gjorde ett enastående bra jobb med spelet soundstrack.

Efter spelets tema bemöts man av Strike the Earth! som kommer från spelets inledande nivå. Det är en otroligt upbeat, glad och hektisk låt som välsignats med en sån där trallvänlig melodi som de gamla retrospelen var ack så kända för. Retrohjärtat gör många lyckoskutt. Även La Danse Macabre är värd ditt öras tid.

Crypt of the Necrodancer

Jag kan inte stå still! Jag vet inte hur många gånger jag dansat i takt till musiken från indietiteln Crypt of the Necrodancer. Zone 1 – Level 2 har skön pumpande bas och ett riktigt smutsigt och rått ljud medan King Konga är en elektronisk kongafest som är omöjlig att sitta still till.  Det är glatt, dansant och är obevekligt i hur det tvingar huvud, händer och fötter att nicka eller trumma med i takten.

Destiny

Martin O’Donnell and Micheal Salvatori, bägge kända för soundtracket till Halo-serien har också jobbat på Bungies nya spel Destiny och musiken är fenomenal ur många aspekter.

Här är ett smakprov! The Last Array och Excerpt from the Union bägge två riktigt medryckande kamplåtar som får blodet att pumpa och adrenalinet att stiga. När orkestern tar i från tårna är det inte svårt att svepas med! Typiskt episkt verk, precis som man vill ha det när man fäktar undan utomjordiska hot!

Bayonetta 2

Varje gång Bayonetta bjuder upp “vanliga” motståndare till dans (d.v.s. när hon slåss) river spelet av Tomorrow is Mine varenda gång. Det är härligt upplyftande med en japansk popdänga mitt bland all elektronisk kaos och pompösa rockepos som också är en del av soundtracket. Låten står på egna ben även utanför spelet och det är en positiv kvalitet i min bok. Det är en ganska talande låt för Bayonettas fåniga over-the-top-gameplay och hennes lättsamma dansanta “kunde inte bry mig mindre”-attityd.

Bonus! – Braverly Default 

Braverly Default släpptes väldigt sent i Sverige under 2013. Så pass sent att ingen hann uppmärksamma det under 2013. När jag letade efter bra spelmusik snubblade jag över Braverly Defaults soundtrack för det släpptes nämligen först i USA under 2014. Jag kan inte riktigt leva med missen och vill visa min kärlek för detta underbara soundtrack. Lyssna på svängiga och mysiga Baby Bird och Love’s Vagrant, växla sen över till den galna rockoperan Serpent Eating the Ground och min personliga favorit The Civil War Country.