MM10-MegaMan

Lånade spelmelodier: volym 1

Det är inte ovanligt att kreativa själar inspireras av varandra. Spelindustrin alla yrkesområden hade inte varit där dom är i dag om det inte vore för att utvecklare, grafiker och kompositörer blivit inspirerade av varandra genom åren. Det är en helt naturlig iterativ process som främjar förfining. Det är så vi gör diamanter utav kolbitar. Inspiration är av godo. Men sen finns det vissa element som går ett eller två steg för långt.

Man brukar säga att kopiera är den bästa formen av smicker. I den här artikelserien kommer vi granska den musik som tog detta motto till det extrema. Det förefaller sig nämligen så att spelmusik, i synnerhet gammal sådan, lånade friskt från annan redan existerande musik. Spelbranschen var rena vilda västern under sina yngre dagar. Det var en tid då uppenbarligen ingen slängde omkring med copyright-skydd både hit och dit. Det har i slutändan lett till några riktigt minnesvärda musikstycken. Ni kanske rentav kan bli förvånade att några av era älskade spellåtar är rakt av eller häftigt kopierad från annan musik. Det kan röra sig om individuella artister eller band, musik från film, spelmusik som lånat från annan spelmusik och vi kommer även kika på artister som verkar inspirerats av spelmusik. Yup, it goes both ways.

Vem kopierade vem? Det får du svar på genom att följa den här artikelserien här på bloggen.

Volym 01 – Spel som lånar från annan musik

Dr. Mario & The Beatles

Fever (1990) & Lady Madonna (1968)

Det är inte rakt av stöld för Dr. Mario har helt klart sina egna unika partier men melodislingan av Lady Madonnas inledande parti från självaste The Beatles verkar lyfts rakt in i det härliga Fever-stycket från Dr. Mario. Inte konstigt att jag alltid diggat den här melodin. Jag blir gång på gång förvånad hur mycket musik detta band gjort som man inte riktigt är medveten om. Nu kan jag lägga till ännu en hit på listan.

Parapa the Rapper & Can

Instructor Mooselini’s Car Rap (1996) & Turtles Have Short Legs (1971)

Förmodligen har ni aldrig någonsin hört talas om det tyska proggrockbandet Can. Det hade jag inte heller förrän jag fick nys om deras oväntade relation med Playstation-spelet Parappa the Rapper. Det verkar nämligen så att kompositören och speldesignern Masaya Matsuura verkar ha lyssnat en hel del på Can i sin ungdom för det går inte att ta miste på den där pianomelodin.

Mega Man & R.E.M. & Journey

Elec Man (1987) & All the Right Friends (2001) & Faithfully (1983)

Nu blir det konstigt. Här blir kaninhålet ganska djupt. Det förefaller sig nämligen sig så att introduktionen till R.E.M. låt All the Right Friends har en bekant truddelutt från Elec Man-nivån i det första Mega Man-spelet. Betyder det att R.E.M. spelat mycket Mega Man genom åren? Det kanske rentav är en hyllning till den blå bombaren? Nej, troligtvis inte. Istället är det nog så att R.E.M gillar Journey liksom Manami Matsumae som till synes gillade Faithfully och plankade friskt.

Chrono Trigger & Rick Astley

Robo Theme (1995) & Never Gonna Give You Up (1987)

Här har vi en välbekant och väldigt känd “lånare”. Detta är ingen Rickroll men om ni vill höra likheterna mellan Rick Astleys 80-talsklassiker och Robos tema från rollspelet Chrono Trigger så har ni inget val än att klicka på play. Det verkar som Ricke har rickrollat oss långt före Youtube ens var påtänkt via vår SNES tack vare Yasunori Mitsuda.

Super Mario Bros. 3 & Gustav Holst

Airship Theme (1988) & Mars, krigsbringaren från sviten Planeterna (1914)

Visst låter inledningen av det här klassiska stycket från Gustav Holst bekant? Kan det vara så att vi hoppat runt och undvikit mängder med Bullet Bills och kanonkulor i Super Mario-spelen medan element av detta klassiska stycket spelat? Det verkar faktiskt inte bättre. Det känns nästan som Koji Kondo medvetet valt Mars som inspiration och lät det lägga grunden för hans melodi med tanke på den tematik som råder i Bowsers krigsflotta. Vem kunde ana att det fanns så mycket tanke bakom luftskeppsmusiken?

Det var allt för den här veckan! Jag återkommer en annan Bonusonsdag med en ny del som fortsätter att syna vår älskade spelmusik i fogarna för att se om det faktiskt är helt originell och ny musik vi lyssnat på genom åren eller ett skamlöst plagiat.