Links-Awakening

The Legend of Zelda: Link’s Awakening (GB) – Tal Tal Heights (1993)

Efter nästan ett år med spelmusikskrivande har jag fortfarande inte talat om ett enda musikstycke från The Legend of Zelda-serien. Nu skall det bli ändring på det.

Jag tänkte dock att vi hoppar över det klassiska Zelda-temat, Dark World från A Link to the Past, Zeldas Lullaby, Gerudo Valley med flera. Alla är klassiska och till stor del exceptionellt bra stycken från spelmusikens historia, det betyder också att ni redan känner till dem och har hört dem till leda.

Här på MSO Volym belyser jag gärna de lite mer förbisedda sakerna och eftersom Game Boy-musik är väldigt underrepresenterad på bloggen tänkte jag slå två flugor i en smäll med förträffliga Tal Tal Heights från The Legend of Zelda: Link’s Awakening som spelas när man rör sig bland bergstopparna i norr.

Det är en av mina personliga favoritlåtar från serien som ofta glöms bort bland legendens många andra pärlor. Det är också värt att påpeka att det inte är Koji Kondo som gjort musiken utan två kompositörer vid namn Minako Hamano och Kozue Ishikawa.

Den som gillar Zelda-temat får faktiskt en liten munsbit då denna melodi gör ett kort gästspel som ger låten sin Zelda-identitet men i överlag bemöts man av en mer rask och fanfarinspirerad historia. Jag älskar det galloperande tempot samtidigt som de för mig digitala trumpeterna vräker på med all kraft. En annan liten höjdpunkt är den ensliga och höga elektroniska tonen som jag vill tolka som ett hammare mot ett städ som gör det hela lite extra pampigt i mitt huvud. Det är ett stycke som genomsyrar allvar, framfart och mod.

Vad har du för favorit inom The Legend of Zelda-serien? Det vore kul att veta men framförallt hade jag velat att ni kommenterade och länkade till musik från serien ni anser inte fått sin välförtjänta tid i rampljuset.

  • Bambi

    Tal Tal Heights är så klart en av dom.
    Trouble on the Raft från Oracle of Ages är en låt som jag aldrig ser någon prata om, och jag har ingen aning om varför.
    Sen finns det också en massa underskattat i Skyward Sword, som Island in the Sky, Loftwing Theme och älsklingen Intro to Love eller Romance Theme ( ).
    Sacred Duet/Final Boss från Spirit Tracks är också riktigt episk och blir inte mycket omtalad.
    Sen finns det förstås Sheik’s Theme i Ocarina of Time som alla verkar glömma bort…
    …jag ska nog hejda mig själv från att säga fler exempel…

  • Markus E. Larsson

    Ja enslight är verkligen rätt ord och ganska mycket på GameBoy låter väldigt ensligt kanske för att konsolen naturligt producerar ganska ensliga ljud. Bäst är som vanligt musiken som gör något av två saker: Den som omfamnar begränsningarna och ensligheten och den som kan jobba runt den. En egen favorit som gör också den jobbar med ensligheten är overworld-temat från samma spel. Den börjar som det vanliga Zelda-temat men övergår sen i en melodi unik för GameBoy-spelen.

    https://www.youtube.com/watch?v=ULyEY_GjSoA (GameBoy-biten börjar cirka en minut in)